maanantai 26. maaliskuuta 2012

Viikonlopun reissu valokuvaus seminaariin

Kävin menneenä viikonloppuna Sukeltajaliiton järjestämässä valokuvaus-seminaarissa Helsingissä. Seminaari käsitteli tietenkin VA-valokuvausta. Lähdimme matkaan perjantai-iltana Tobiaksen kanssa noin klo. 19:00 ja koukkasimme vielä varaston kautta hakemaan dyykikamat sunnuntain sukellusta varten. Matka meni kohtuu joutuisasti ja Pirkkalan ABC:n yöllisen lounaan jälkeen matka jatkui kohti Vantaata, jossa yöpaikkamme sijaitsi. Perille savuimme vähän ennen kahta. Roudasimme sukellusvarusteet pikaisesti autosta sisälle ja sen jälkeen uni kutsui.

Herätys klo. 8:00 ruhtinaalisten, reilun viiden tunnin, yöunien jälkeen. Matka jatkui kohti Helsinkiä ja SLU-taloa, joka oli seminaarin tapahtumapaikka. Saavuimme sinne jo noin klo. 9:00 ja kävimme ilmottamassa itsemme paikallaoleviksi. Varsinainen seminaari alkoi vasta klo. 10, mutta aika meni ripeästi kahvia juodessa, ja tutustuessa seminaarin sponsoreiden esittelypöytiin. Itse seminaari kesti aina klo. 17 asti, oikeastaan vähän ylikin, sillä välissä oli pieniä teknisiä ongelmia. Mielestäni seminaari oli todella onnistunut ja puhujat olivat äärimmäisen hyviä! En tässä rupea kuitenkaan tarkemmin sisältöjä esittelemään, sillä tätä ei jaksaisi kukaan lukea silloin. Lyhyesti kuitenkin: opetusta riitti aina "peruspokkari" valokuvaksesta vapaasukeltamalla kuvaukseen ja kuvien oikeaan valaisuun. Hyviä vinkkejä jäi mieleen paljon, vaikkakin osa esitellyistä asioista oli jo ennestään tuttua.

Ilta jatkui seminaarin jälkeen klo. 19:00 Hotelli Presidentissä maukkaan ruoan ja rennon seurustelun merkeissä. Hiacen nokka käänyti Vantaata kohti vähän ennen klo. 23 ja perille saavuttuamme maistui uni mukavan seminaaripäivän jälkeen.

Sunnuntai aamuna saikin sitten nukkua vähän pidempään, vaikkakin kesäaikaan siirtyminen rokotti tunnin yöunista. Aamupalan ja auton pakkaamisen jälkeen lähdettiin kotimatkalle. Koukattiin matkaan vielä parit uudet staget eräästä Vantaalaisesta tekniikkasukellusliikkeestä ;) Kaatiala sijaitsi sopivasti kotimatkan varrella, joten pysähdyimme sinne yhdelle dyykille. Sukelluksen päätarkoitus olikin, seminaarin innoittamana, kuvata mahdollisimman paljon. Valikoin kuvauspaikaksi pikkuaukosta sisään mentäessä ensimmäisen piston (ns. ilmataskupiston) vasemmalla. Kiinnitin opasnarun pohjaan ja sen jälkeen sai kamera laulaa. Olin ohjeistanut Tobiasta etukäteen valaisemaan seiniä omalla lampullaan ja yritin parhaani mukaan valaista Tobiasta omallani. Muutama ihan ok otos muistikortille jäikin, vaikkakin se salamavalo(t) pysyy edelleen ostoslistalla. Dekojen jälkeen keskityin kuvaamiseen hyllyllä. Sinne paistoikin hyvin aurinko, joten valoa ja näkyväisyyttä riitti! Kuvaus-session jälkeen pakkailtiin auto nopeasti ja jatkettiin kotiin. Kaiken kaikkiaan erittäinkin onnistunut viikonloppu! Erityiskiitokset vielä Sukeltajaliitolle loistavasta seminaarista!